2016-01-28 | Regulatorisk

Miljögummi med återvunnen kimrök nu i Volvos produktion

Kommersiellt genombrott för det svenska miljöföretaget Enviro Volvo Car Corporation (Volvo Cars) godkänner nu användandet av Enviros återvunna kimrök i de chassipluggar som AnVa Polytech levererar till biltillverkaren. Volvos chassipluggar kommer att bestå av miljögummi baserat på 100 procent återvunnen kimrök. – För Enviro innebär detta ett stort och mycket viktigt steg framåt. Godkännandet kommer efter en lång testprocess som tydligt visar att vårt material fungerar som ett fullgott substitut till nyproducerad kimrök. Det är självklart också av stor betydelse att ett världsledande företag inom fordonsindustrin som Volvo Cars kommit till denna slutsats, säger Martin Hagbyhn, vd för Enviro.

Bild 006 C MH23

Kimrök är ett kommersiellt kolpulver som utgör cirka en tredjedel av insatserna i en gummiblandning för däck och styr viktiga egenskaper såsom slitstyrka och draghållfasthet. Enviros återvunna kimrök innebär en koldioxidbesparing på drygt 60 procent jämfört med när nyproducerad kimrök används.

– Vår målsättning är att få ut den här tekniken på marknaden och på så sätt göra gummiindustrin mer miljömässigt hållbar. Att Volvo Cars nu tar in miljögummi med vår återvunna kimrök i sin produktion är ett stort kommersiellt genombrott.

Godkännandet är en följd av ett flertal tester av materialet. Testerna verifierar att produkterna baserade på den återvunna kimröken uppfyller Volvos tekniska krav.

– Det här är ett betydande kommersiellt genombrott som öppnar upp en stor marknad för oss. Vi har kontakt med flera stora gummitillverkare och nu när det är tydligt verifierat att återvunnen kimrök möter Volvo Cars strikta kvalitetskrav räknar vi med en ännu större efterfrågan, och att fler nu kommer följa Volvo Cars exempel och bidra till en hållbar gummiindustri, säger Martin Hagbyhn, vd för Enviro.

Martin Hagbyhn, vd, tel: +46 (0)733-76 57 00, martin.hagbyhn@envirosystems.se
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel:+46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se