2021-03-16

Enviro vinner internationellt hållbarhetspris, Recircle Awards

På det nya internationella eventet Recircle Awards utses nu Scandinavian Enviro Systems till årets vinnare i kategorin Tyre Pyrolysis Award. Utmärkelsen har instiftats av flera framträdande aktörer inom gummi- och däckindustrin med syftet att uppmärksamma värdefulla bidrag som främjar en cirkulär ekonomi på global nivå. – Innovation är kärnan i den cirkulära ekonomin och en nödvändighet för en hållbar framtid, vilket är själva grundvalen till Enviros verksamhet. Uppmärksamhet som detta är en viktig del i att sprida global kännedom för utvecklingen inom vår industri och för Enviro. Det befäster även vår position som den ledande aktören vilket stärker fundamentet i vår expansion. Vi är hedrade över utmärkelsen, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Enviro Tyre Pyrolysis Award

För drygt en månad sedan tillkännagavs att Enviro blivit nominerade till en ny utmärkelse, Recircle Awards, inom kategorin Tyre Pyrolysis Award. Röstningen var öppen för allmänheten och avslutades 5 mars. Nu står det klart att det svenska cleantech-företaget tar hem segern.

Recircle Awards skriver om att Enviro vinner utmärkelsen: ”In recognition of a particularly noteworthy contribution to the tyre recycling sector by a pyrolysis company.”

– Detta befäster ytterligare att Enviro har en aktuell teknologi som intresserar en global marknad med fokus på hållbarhet, säger Thomas Sörensson.

Utmärkelsen är en av flera nyheter som på sistone omgärdat Enviro. Den främsta nyheten är det ingångna strategiska samarbetsavtalet med företaget Michelin som bland annat innefattar att upprätta en ny återvinningsanläggning i Chile. På Enviros extrainsatta stämma som nyligen godkände avtalet, informerades aktieägarna även mer om bolagets expansionsplaner.

Läs mer om utmärkelsen och Recircle Awards olika vinnare här: https://recircleawards.com/

Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB, +46 8 503 01 550, ca@mangold.se, är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.