2022-01-10

Enviro får lån på 32 000 EUR omvandlat till stöd till följd av etableringen i Chile

Enviro har fått ett tidigare beviljat villkorslån på totalt 32 000 EUR (ca 330 000 SEK) omvandlat till stöd utan återbetalningskrav till följd av de konkreta åtgärder som bolaget vidtagit för att etablera en återvinningsanläggning i Chile. Bakom lånet ligger Nordiska Miljöfinansieringsbolaget NEFCO.

NEFCO beviljade som fondförvaltare för Nordic Project Fund Nopef, 2014 Enviro ett villkorslån på sammanlagt 32 000 EUR. Lånet beviljades för att underlätta Enviros planer på att etablera en återvinningsanläggning för uttjänta däck i Chile i Sydamerika. Lånet har betalats ut i två delar.

Sedan lånet beviljades har Enviro genom sitt samarbete med Michelin påbörjat etableringen av en återvinningsanläggning i Chile. Anläggningen kommer att ägas gemensamt av Michelin och Enviro via ett lokalt joint venture i vilket Enviro äger 10 procent och Michelin resterande 90 procent. Den gemensamma anläggningen baseras på Enviros patenterade pyrolysteknologi och kommer att ha en årlig återvinningskapacitet på 25 000–30 000 ton.

Etableringen av anläggningen i Chile är i full gång. Under 2021 beslutade parterna om lokalisering och Michelin uppdrog också åt det internationella konsultföretaget McDermott att ta fram en så kallad Front End Engineering Design, FEED, för anläggningen.

Parallellt med det arbetet pågår sedan en tid tillbaka lokal rekrytering av en chef för anläggningen.

– Att lånet konverteras till stöd är förstås bra rent finansiellt men det viktigaste är att det är ytterligare konkret bevis för hur vi steg för steg genomför och förverkligar vår kommersialisering och expansion, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB, +46 8 503 01 550, ca@mangold.se, är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.