2016-08-31 | Regulatorisk

Efterlängtat genombrott för Enviro i Chile

Enviro får projektstöd från den chilenska staten på drygt 1 MSEK för att utveckla en Basic design, ett nödvändigt underlag i processen att etablera en återvinningsanläggning i landet. Beslutet kommer efter en utförlig utvärderingsprocess av Enviros teknik och dess potential. – Projektstödet innebär ett genombrott, nu är vi ett steg närmare att etablera en återvinningsanläggning i Chile. Målsättningen är att tillsammans med vår samarbetspartner ÅF påbörja en Basic design under tidig höst, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

gruvdrift

Enviro har sedan tidigare etablerat kontakt med och ansökt om stöd från den statliga organisationen CORFO i Chile. Målsättningen har varit att finansiera ett första steg i processen att utveckla en ny anläggning.

– En Basic design innebär en detaljerad ritning över en återvinningsanläggning, den används sedan som ansökningsunderlag för en komplett anläggning. Beloppet vi tilldelats är strax över 1 MSEK och utbetalningen är kopplad till vår avrapportering till CORFO allteftersom projektet fortlöper.

Enviro har bearbetat den chilenska marknaden under flera år för att bygga relationer och presentera sin anläggningslösning för återvinning av uttjänta däck.

– Processen har tagit tid då CORFO noga utvärderar varje projekt och dess innebörd för landet. Vi är övertygade om att Kung Carl XVI Gustafs besök i vår anläggning i våras och Hans Majestäts inbjudan att delta vid det chilenska presidentbesöket i maj har varit bidragande till utfallet. Vi fick då möjlighet att presentera bolaget och vår teknik för både Chiles president Bachelet och CORFO:s vice president, Mr. Bitran.

Chile är en av världens största marknader för gruvdrift och stora mängder däck förbrukas inom industrin, något som över tid blivit till ett omfattande miljöproblem.

– Nu ska vi under hösten göra en Basic design tillsammans med ÅF, arbetet beräknas ta tre månader. Behovet av vår teknik i Chile är stort och vi hoppas på fler positiva besked så snart projektet är klart, säger vd Thomas Sörensson.

Thomas Sörensson, vd, tel: +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel:+46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se